Cyfrowy Podział - "One Laptop per Child"

Ważnym problemem etycznym związanym z użytkowaniem komputera jest podział cyfrowy, który odnosi się do nierównego dostępu do technologii komputerowej w różnych populacjach.

Przepaść cyfrowa występuje na kilku poziomach: społeczno-ekonomicznym (bogaty / biedny), rasowym, i geograficznym. Badania wykazały, że wraz z rozwojem Ery Informacji, osoby, które mają dostęp do technologii komputerowej i możliwości uczenia się umiejętności obsługi komputera, mają na ogół edukacyjną przewagę.

Aby zniwelować cyfrowy podział, Nicholas Negroponte, architekt i informatyk, który założył medialne laboratorium Massachusetts Institute of Technology, ogłosił utworzenie „One Laptop per Child” (OLPC), organizacji non-profit założonej w 2005 roku na Światowym Forum Ekonomicznym w Davos, Szwajcaria. W ramach projektu komputer XO-1 w cenie 100 USD został zaprojektowany specjalnie dla dzieci.

Z dofinansowaniem na starcie w wysokości 2 milionów USD, OLPC zamierzała dystrybuować komputery do dzieci na całym świecie, w tym do Stanów Zjednoczonych. Komputery miały być dostarczane dzieciom w młodym wieku i zaprojektowane do bezpłatnego i swobodnego dostępu do programowania.

Celem projektu była walka z cyfrowym podziałem i transformacja edukacji poprzez zapewnienie dostępu do komputerów dzieciom, które w przeciwnym razie nie miałyby możliwości uczestniczyć w Erze Informacji. Projekt jednak nie osiągnął początkowo zamierzonych celów, ponieważ OLPC nie był w stanie wyprodukować laptopa w cenie, którą początkowo przewidywano; XO-1 rozpoczęto wysyłać za 200 USD, dwa razy więcej niż przewidziana cena.

W 2007 r. odnotowano wzrost zainteresowania projektem, gdy uruchomiono program „Give 1 Get 1”. Za 399 USD kupujący mógł kupić laptopa XO dla siebie, a dodatkowy laptop XO był przeznaczony na cele projektu. W ciągu sześciu tygodni dzieci otrzymały ponad 80 000 laptopów dzięki tej inicjatywie. Po tym sukcesie, program został ponownie uruchomiony w 2008 roku, tym razem dzięki współpracy z gigantem internetowym Amazon. Po zakończeniu programu w dniu 31 grudnia 2008 r. Amazon zaoferował laptopa XO-1 za 199 USD, tym razem na dziecko w kraju rozwijającym się. W październiku 2009 r. Każde dziecko w kraju Urugwaju otrzymało laptopa, dzięki czemu Urugwaj stał się pierwszym krajem, który wypełnił misję programu OLPC.

Od tego czasu dostarczono laptopy m.in. do Rwandy, Afganistanu, Ugandy, Mongolii, Nikaragui i Peru. W sumie OLPC rozprowadziło ponad 2,4 miliona laptopów za 200 USD dla dzieci na całym świecie. Od czasu opracowania pierwszego modelu, OLPC kontynuuje rozwój serii XO-1, koncentrując się na znacznym zmniejszeniu zużycia energii, co zwiększy moc przetwarzania. Podczas targów Consumer Electronics Show (CES) 2012 w Las Vegas w stanie Nevada, OLPC zaprezentowało XO-3: tablet, który znacznie obniżyłby koszty.

Dziś możesz kupić tablet XO-780 w różnych sklepach o wartości około 100 USD. Wreszcie projekt osiągnął w końcu swój pierwotny docelowy punkt ceny.Ostatnie badania przeprowadzone przez Amerykański Bank Rozwoju wykazały jednak, że korzyści edukacyjne z rozdawania tych urządzeń dzieciom są dalekie od przewidywań: w Peru, gdzie wydano 225 milionów USD na 850 000 laptopy (największą liczbę laptopów sprzedanych w jednym kraju), nie odnotowano żadnej szczególnej różnicy w umiejętnościach matematycznych ani umiejętności czytania i pisania między dziećmi, które otrzymały laptopa, a tymi, które go nie miały.

Wynika to w szczególności z braku szkolenia nauczycieli, którzy często nie wiedzą, jak wykorzystać potencjał tych laptopów w klasie. Ponadto, głównym celem programu w Peru było zapewnienie dzieciom poczucia integracji i poczucia własnej wartości, a nie tylko poprawa procesu uczenia się. Pomimo krytyki kampania OLPC nadal zapewnia urządzenia komputerowe dla dzieci na całym świecie. Mimo to dostęp do Internetu i informacji cyfrowych pozostaje nieuchwytny dla większości populacji ludzkiej, zwłaszcza na kontynencie afrykańskim. W związku z tym, program OLPC  wciąż próbuje wprowadzić technologie dla dzieci na całym świecie. Z każdym dostarczonym urządzeniem, podział cyfrowy zanika.

20 wyświetlenia

Kontakt

+48 502 686 855

Milano

Oferta

STRATEGY

& ANALYTICS 

  • LinkedIn - Biały Krąg
  • Facebook - Biały Krąg
  • Instagram - Biały Krąg

©2020 by Webup!